Районний конкурс фахової майстерності

вчителів початкових класів - 2019 р.

«ВІД ТВОРЧОГО ВЧИТЕЛЯ - ДО ТВОРЧОГО УЧНЯ»

/Files/images/222/в.н..jpg

вчитель початкових класів

Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №22

Лоб Валентина Миколаївна


Використання нетрадиційного обладнання під час вивчення математики в 1 класі

Математична компетентність в сучасній школі визначається в Державному стандарті початкової освіти як ключова та передбачає виявлення простих математичних залежностей у навколишньому світі, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань і вмінь в особистому та суспільному житті людини. Тому проблема якісної математичної освіти – одна з головних задач навчання в початковій школі, яке повинно забезпечити учням різнобічний розвиток особистості та світоглядних орієнтацій, озброїти їх крім математичної, іншими ключовими компетенціями, необхідними для життя та продовження навчання.

Всі ці проблеми можна розв’язати шляхом активізації навчальної діяльності учнів на уроці, тобто коли кожне завдання буде обмірковано та зрозуміло дитиною, усвідомлено не пасивно, а завдяки активній розумовій діяльності на базі вже існуючих знань, умінь та навичок. Разом з тим, розумова діяльність потребує певного рівня розвитку таких операцій як аналіз, синтез, порівняння, узагальнення.

Виходячи з вищезазначеного, в систему роботи з учнями на уроках математики доречно включати вправи на розвиток різних видів пам’яті, спостережливості, вміння порівнювати, класифікувати, узагальнювати, встановлювати послідовність, вміння конструювати, прогнозувати результат, перевіряти правильність результату. Така робота неможлива без раціонального використання наочності. «Дитина мислить фарбами, формами, образами, тому з допомогою наочності все засвоюється легше та міцніше» (К.Д.Ушинський). Вирішувати проблему наочності допомагає теорія поетапного формування розумових дій П.Я.Гальперіна та дослідження Н.Г.Салміной відносно знаково-символічної діяльності учнів, що лягли в основу теорії розвиваючого навчання молодших школярів. Відповідно цій теорії спочатку навчальні завдання спрямовуються на безпосереднє маніпулювання з предметами або їхніми моделями, тому на уроках математики в першому класі використовується як традиційна предметна наочність, так і різні види «моделювання». Для такої наочності стануть в пригоді цікаві предмети, які привертають увагу дітей із раннього віку: пробки, кришки, ґудзики, пластикові стаканчики, прищіпки. Для дорослих це просто необхідні побутові речі, а для дитини вони є цікавими навчальними іграшками, які дуже часто перевершують за своїми розвивальними властивостями традиційну наочність.

Зокрема, прищіпки, які ми використовуємо для фіксації білизни для просушування, можуть стати чудовими дидактичними посібниками. Вперше розвиваючі ігри з дерев’яними прищіпками використовувала в своїй педагогічній системі Марія Монтесорі. В сучасній школі звичні всім прищіпки можуть допомогти в формуванні та розвитку відповідно завданню математичних уявлень (сприйняття кольору, форми, розміру, кількісних і просторових відношень), розвитку відчуття ритму, конструктивного мислення, допомагають вчити учнів розв’язувати прості арифметичні задачі на знаходження суми, різниці, з відношеннями «більше на», «менше на».

Дидактичні ігри та вправи з прищіпками сприяють розвитку дрібної моторики рук. Дуже важлива така робота для учнів із особливими потребами, якщо пальці дитини діють невпевнено. Розвиваючи рухливість пальців рук, вчителі тим самим забезпечують розвиток процесів мислення школяра, становленню його мовлення.

Такі завдання зручні для організації роботи в парах і групах, тим самим у дітей формуються так звані «м’які навички»: уміння вирішувати складні проблеми, обробляти дані, виокремлювати з масиву даних необхідну інформацію, уміння налагоджувати міжособистісні контакти - навички ефективної комунікації, ефективного слухання, ведення переговорів, емоційний інтелект та ін.

З технічного боку використання прищіпок дозволяє міцно закріпити малюнок (фішку, стікер, цифру) на картці та продемонструвати результат - нічого не зміщується.

Важливо й те, що з допомогою прищіпок, які відіграють роль стікерів на певних етапах уроку забезпечується зворотній зв'язок: учень-учитель або учень-учень. Це дає вчителю можливість оперативно визначити ступінь усвідомлення та засвоєння навчального матеріалу, а дітям зробити взаємо або самоперевірку результату.

Позитивним моментом у використанні прищіпок як стікерів є те, що дитина може в процесі самоперевірки виправити свою помилку, яка в подальшому буде не помітна для оточуючих. Використовуючи стікери-прищіпки учні створюють моделі числових виразів (рівностей та нерівностей), розв’язки задач. Такі моделі стають опорною схемою для подальших записів у зошит, що в свою чергу надає школярам впевненості в своїх силах. Під час таких вправ забезпечується позитивний емоційний фон уроків, підвищується самооцінка у дітей, а в наслідок - бажання вчитися.

Для забезпечення такої роботи потрібні прищіпки (дерев’яні або пластмасові), флеш-картки (бажано ламіновані), картки з предметними малюнками, картки з прикладами, моделі числових променів, математичних виразів та схеми задач. Все це нескладно виготовити, особливо корисною буде така робота для самих учнів. Зокрема, маркуючи прищіпки, або підписуючи стікери чи картки, діти закріплюють навички написання цифр та позначення ними чисел, запам’ятовують математичну термінологію.
Пропоную добірку дидактичних ігор і вправ із прищіпками для опрацювання змістовної лінії «Числа, дії з числами. Величини.» програми 1 класу НУШ (1).

1. «Скільки нас?»

Вибрати на картці числовий запис кількості предметів прищіпкою без маркування.

/Files/images/222/vn/20190107_184823.jpg

«Знайди помилку»

/Files/images/222/vn/20190107_184845.jpg

2. « Підбери число», «Чарівне коло»

Позначити прищіпкою з маркуванням кількість предметів на малюнку.

/Files/images/222/vn/20190104_111301.jpg/Files/images/222/vn/20190104_142131.jpg

«Що не так?»

/Files/images/222/vn/20190105_112403.jpg

3. «Знайди сусіда»

Позначити на картці наступне, попереднє числа, або число, яке стоїть між поданими числами.

/Files/images/222/vn/20190107_190014.jpg/Files/images/222/vn/20190107_190059.jpg

4. «Які числа пропущені?»

/Files/images/222/vn/20190107_185611.jpg

5. «Порівняй числа»

/Files/images/222/vn/20190107_203244.jpg/Files/images/222/vn/20190107_203304.jpg/Files/images/222/vn/20190107_203445.jpg

6. «Склади число»

/Files/images/222/vn/20190107_203845.jpg

7. « Математичне намисто»

Приєднати до «намистин» з прикладами відповідь

/Files/images/222/vn/20190108_092328.jpg

8. Обчислення прикладів на додавання та віднімання:

- з допомогою числового променю;

/Files/images/222/vn/20190108_093420.jpg

- на картках

/Files/images/222/vn/2.jpg

9. «Знайди помилку»

Переставити прищіпки, щоб відповіді були вірними

/Files/images/222/vn/3.jpg

Опрацьовуючи з учнями математичні вирази, можна запропонувати різні вправи на конструювання нерівностей або рівностей на одну або декілька дій.

/Files/images/222/vn/20190107_220533.jpg/Files/images/222/vn/20190107_220708.jpg/Files/images/222/vn/20190107_220212.jpg

У підсумку слід зауважити, що варіантів роботи в з прищіпками під час вивчення математики дуже багато, але ці вправи ніяким чином не повинні замінити письмо в робочих зошитах, а є лиш корисним доповненням до занять, яке дозволяє урізноманітнити види роботи , зробити урок більш змістовно насиченим , ущільнити час.

Список використаних джерел

1. Державний стандарт початкової освіти/ Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87

2. Типові освітні програми 1-2 клас для закладів загальної середньої освіти/ Затверджено 22 лютого 2018р. Колегією МОН

3. Математика. 1 клас: розробки уроків до підручника О. М. Гісь, І. В. Філяк. У 2 ч.,/ О.М.Гісь,І.В.Філяк, А.В.Подолян.-Харків: «Ранок», 2018.

4. Коваль Л.В., Скворцова С.О. Методика навчання математики: теорія і практика: Підручник для студентів за спеціальністю 6.010100 «Початкове навчання», освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» [2-ге вид., допов. і переробл.] - Х.: ЧП «Принт-Лідер», 2011. - 414 с.

5. http://dnz27.ucoz.com/load/innovacijni_tekhnologijiji/metodika_m_montessori/3-1-0-11

6. https://vseosvita.ua/.../nus-materiali-nestandartna-naocnist

https://osvitoria.media/experience/yak-kreatyvno-vykorystaty-pobutovi-materialy-na-urokah-u-pochatkovij-shkoli/
Кiлькiсть переглядiв: 669

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.