/Files/images/2021-2022_nr/lubenets_gv/Аня.jpg

Лубенець Ганна Вікторівна

вчитель початкових класів

Запорізької загальноосвітньої школи I-III ступенів № 22

Запорізької міської ради

Запорізької області


Навчання дітей з ООП розучуванню напам’ять за допомогою мнемотаблиць

Сучасний світ змінюється, змінюються підходи до навчання і особливого значення набуває питання використання нових підходів до розвитку мовлення дітей молодшого шкільного віку.

Не всі діти люблять вчити вірші,у когось заучування викликає великі труднощі, швидке стомлення і негативні емоції.

Спробуйте розучувати з дітьми вірші за допомогою мнемотаблиць.Суть полягає в тому, що на кожне слово або маленьке словосполученняуявляється картинка – символ, що зображує дію або предмет, таким чином, весь вірш замальовується схематично.

В молодшому шкільному віці переважає наочно-образна пам’ять, запам’ятовування має переважно мимовільний характер: діти краще запам’ятовують події, предмети, факти, явища, що близькі до їхнього життєвого досвіду. Тому вся нова інформація, нові знання мають спиратися на життєвий досвід дітей. Якщо створювати для дітей асоціації із добре знайомими поняттями, то з впевненістю можна отримати бажаний результат.

К.Д. Ушинський писав: «Навчайте дитину якимось невідомим п’яти словам – вона буде довго та марно мучитись, а пов’яжіть двадцять таких слів з картинками, і дитина запам’ятати їх вмить».

Моя особиста мета, використання елементів мнемотехніки на уроках, розвивати активне навчання та формувати необхідні навички ефективного засвоєння інформації.
Мої завдання – це стимулювати навчально – пізнавальну активність засобами виконання розумово – творчих операцій; формувати мотивацію навчальної діяльності через використання образного та творчого мислення; поповнювати активний лексичний запас; формувати позитивну мотивацію навчання; формувати спілкування між учнями та співпрацю з учителями в навчальному процесі.

У дітей з ООП слабка пам'ять, понижена увага, не такі рухливі психічні процеси, вони не виявляють цікавості до пошукової діяльності і насилу планують будь-які її види, не готові до виконання завдань, не відрізняються високою працездатністю. Дітям складно (в силу особливостей розвитку) вивчати вірші, переказувати тексти, володіти прийомами і методами запам'ятовування. Заучування віршів викликає у них великі труднощі, швидке стомлення і негативні емоції. Дуже важливо збудити інтерес, захопити їх, розкріпачити і перетворити непосильну працю на улюблений і найдоступніший вид діяльності.

Для навчання таких дітей звичайні методи навчання не підійдуть, тому постала проблема у нових методах, які допоможуть зробити навчання і розвиток таких дітей можливими та легкими.

Сучасна освіта вимагає від учителя не тільки майстерності та вдосконалення методики роботи, але й особистісно-зорієнтованого підходу до навчально – корекційного процесу. Ураховуючи знання індивідуальних особливостей дитини, ми спонукаємо її до активного особистісного здобуття знань. Виконуючи завдання, учень вчиться працювати активно і самостійно – а це важливо не тільки для успішного засвоєння прийомів мнемотехніки, але й для навчання в цілому. Запроваджені прийоми запам’ятовування ефективні для будь-якого навчального матеріалу, для дітей різновікових категорій, дорослих.

Мнемотехніка – це технологія, спрямована на поліпшення засвоєння нової інформації шляхом свідомого утворення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних методів та прийомів.

Мнемотехніка допомагає вирішити такі основні навчальні та виховні завдання у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами:

- розширюються творчі можливості дитини, завдяки гармонійній роботі лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкулі головного мозку;

- формується вміння ефективно і самостійно вчитися;

- підвищується самооцінка дитини завдяки результативності у навчанні;

- зменшуються стреси від навчання;

- збільшується навчальна мотивація, а з нею успіхи;

- звільняється час від запам’ятовування для продуктивної та творчої роботи;

- розвиток образної пам’яті допомагає сприймати навколишній світ у всій красі;

- дитина стає більш самостійною в інтелектуальній та практичній роботі, а це підвищує її адаптацію у соціумі;

- активізація внутрішніх механізмів засобами мнемотехнології.

Як займатися за таблицями. Алгоритм для того, щоб вивчити вірш:

- виразно прочитати вірш;

- прочитати вірш ще раз, показуючи зображення в мнемо таблиці;

- уточнити чи всі слова знайомі дитині. Якщо щось не зрозуміло, або не знайоме, варто пояснити в простій і доступній формі;

- прочитати по рядку з опорою на мнемотаблицю, а дитина повинна повторити, дивлячись на таблицю.

- дитина "читає" мнемотаблицю самостійно, тобто відтворює те, що запам'ятав.

Підводячи підсумки, зазначаю, що впровадження технології мнемотехніки:

• сприяє підвищенню професійного рівня педагогів, спонукає їх шукати нові нетрадиційні форми і методи навчання, проявляти творчі здібності, креативність;

• сприяє підвищенню інтересу дітей до навчання, активізує пізнавальну діяльність, підвищує якість засвоєння програмного матеріалу дітьми, передбачає роботу з дітьми з особливими освітніми потребами.

Я вважаю, що саме мнемотехніка тренує мову, мислення та пам`ять дитини, а саме головне – вона проходить як цікава гра і скорочує час навчання зв`язного мовлення дітей.

Це приблизний план роботи з таблицями, кожна дитина індивідуальна. Комусь достатньо один раз прочитати і показати пальчиком на картинки, і він все запам'ятав. А комусь варто читати багато разів для запам'ятовування. У деяких випадках ви можете запропонувати дитині розфарбувати мнемотаблицю, і в процесі прочитувати текст.

/Files/images/2021-2022_nr/lubenets_gv/5.jpg /Files/images/2021-2022_nr/lubenets_gv/6.jpg/Files/images/2021-2022_nr/lubenets_gv/7.jpg/Files/images/2021-2022_nr/lubenets_gv/8.jpg /Files/images/2021-2022_nr/lubenets_gv/9.jpg/Files/images/2021-2022_nr/lubenets_gv/10.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 192

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.